lovlos-tekst.jpg

Lovløs tekst

Så vellykket kan resultatet bli når advokater bryter alle lover og regler om hvordan advokater skal snakke. Kudos til Wiersholm for tekstene om Wiersholm Open!

Hedres den som hedres bør

Jeg skal være helt ærlig: Det er ikke ofte vi i Totaltekst kjenner på den store lykkefølelsen når vi leser tekster fra advokatfirmaer. Men Wiersholms tekst om sitt sykkelritt Wiersholm Open er ikke bare informativ og korrekt som forventet, men viser i tillegg frem en ny og veldig morsom side av det tradisjonsrike advokatfirmaet. Det eneste som ergrer oss, er at vi ikke har skrevet den selv.

Det hele begynner så tilforlatelig på forsiden. Det opplyses om regler og forskrifter og vises til relevante undersider, en liten logo som forteller at de støtter Right to Play og med tre korrekt antrukne partnere og en representant fra markedsavdelingen. Men som så ofte tilfellet er med advokatenes klienter, så er ikke alt slik det ser ut på overflaten her heller.

Korrekt omgang med tempobøyle

For når vi klikker på rittreglene, begynner vi å ane ugler i mosen. Og vi kan ikke annet enn bøye oss i støvet for følgende formulering fra § 4, (2) c.: Forbud mot drafting:

Det er tillatt for en passert deltaker å opptre som passerende deltaker overfor deltaker som tidligere har vært passerende deltaker i forhold til nevnte passerte deltaker, såfremt førstnevnte passerte deltaker på et tidspunkt har syklet minst 10 meter bak førstnevnte passerende deltaker.

Og resten av teksten følger på. Her er det juridiske definisjoner av alt fra startnummer til korrekt omgang med tempobøyler (§ 2 (j)) – alt holdt i et høytidelig og pompøst språk som ikke helt greier å skjule smilet på den som skriver. Og når vi klikker på oss inn på FAQ-en, tar det hele av.

How do I get special seeding in Wiersholm Open?

Svaret på spørsmålet er at du må tegne en rammeavtale for juridiske tjenester med Wiersholm. Så enkelt og avvæpnende kan man altså selge tjenester til kunder så lenge man har selvtillit nok til ikke å være selvhøytidelig.

Når anonymous partner (53) lurer på hvordan han skal oppnå bedre resultater, får han til svar at det bare er å presse seg hardere. Og når anonymous associate (30) spør hvordan han kan unngå å bli slått av anonymous partner (53), er svaret å presse seg selv enda hardere og investere sparepengene i et nytt hjulsett i karbon – som riktignok ikke kommer til å hjelpe noe særlig, men som kommer til å gjøre at sykkelen hans ser kulere ut. Og slik oppsummeres hele bransjens indre logikk.

FAQ-en er rett og slett kostelig lesning fra ende til annen, skrevet med overskudd og selvironi, og gjør at Wiersholm fremstår som kreative og lekne, men likevel kunnskapsrike. Det skal nemlig både intelligens og en godt utviklet språklig balansenerve til for å skrive noe slikt.

Kåre Willoch er ingen klovn

En motforestilling man kan tenke seg til en slik løssluppen og – for advokater – lovløs tekst, er at den kan virke useriøs. Et argument for å skrive «bransjespråk» er at man vil vise troverdighet og fagkunnskap, og at man risikerer å miste troverdighet om man forenkler språket for mye. Hva med omdømmet? får man kanskje høre fra de som har lest seg opp på PR-lingo.

For oss i Totaltekst er dette en vanlig problemstilling når vi arbeider med å definere en stemme (tone-of-voice) for ulike kunder, og da pleier vi å bruke et bilde: Ingen mister respekten for Kåre Willoch om han forteller en vits eller trekker på smilebåndet. Tvert imot. Vi liker ham enda bedre. For når korrekte, kunnskapsrike og konservative Willoch viser en uventet og morsom side ved seg selv, blir han på en måte litt mer menneskelig. (NB! Menneskelig må ikke forveksles med folkelig, som man bør være ytterst forsiktig med.)

Når man bruker bransjesjargong og fagspråk, er det ofte et uttrykk for én av to ting: Enten er man litt usikker på det man skriver om og må derfor «skjule» seg bak vanskelige ord, eller så skriver man egentlig ikke til kunder, men for sin egen menighet eller fagfeller. Ikke slik å forstå at alt vi gjør skal være morsomt, men jeg mener det er et stort potensial for bedrifter å være mindre «konsern» i stemmeleiet sitt og heller søke en mer menneskelig fremtoning. Det viser seg nemlig at vi mennesker er mye mer glad i andre mennesker enn i store selskaper.

Mer sykkel, mindre juss

Leser man den offisielle hjemmesiden til Wiersholm, så skiller den seg ikke særlig fra andre advokatfirmaer. Språket er korrekt og klisjéfylt, og slår blant annet fast at man har både «juridisk kompetanse» og «jobber løsningsorientert» – som om det skulle være et USP i advokatbransjen.

Vår oppfordring til Wiersholm er derfor å bringe mer av den lekne selvtilliten de har når de skriver om sykkelrittet sitt, inn i sin daglige kommunikasjon – slik at vi som mottakere får en sterkere opplevelse av menneskene bak titlene. Juridisk kompetanse og løsningsorientering er nemlig ikke veldig vanskelig å få tak i. Å finne noen man liker og som man føler at man kan jobbe godt sammen med, er derimot veldig vanskelig.

Sykkelhansken er kastet.