Det enkle er ofte det vanskeligste

Mange av kundene våre kommer til oss med det de kaller kommunikasjonsutfordringer. Spesielt har de kommunikasjonsutfordringer når det kommer til nettsidetekster. De vil fortelle verden hvem de er og hva de gjør, men får det ikke helt til. Hvordan skal man oppsummere en kompleks virksomhet på en måte som er enkel å forstå for alle?

Det er vanskelig, og vi skal ikke late som vi alltid synes det er en tur i parken hos Totaltekst heller. Men vi har noen fordeler som gjør oss i stand til å forklare ting litt bedre enn mange andre. Det finnes selvsagt fordeler som relevant utdanning, erfaring, interesse, språklig kyndighet, talent og en rekke andre ting, men utover disse har vi et par helt spesielle våpen i arsenalet vårt. Vi kaller disse våpnene barn.

Har du noen gang forsøkt å forklare en fire år gammel jente hvordan en svingdør i en saloon kan svinge både utover og innover? Stopp en hal og prøv det nå. Se for deg at jenta nettopp har sett Lucky Luke på barne-TV. Kinkig, ikke sant?

To av Totalteksts partnere må besvare slike spørsmål på daglig basis. «Faaar? Hvorfor sender de ikke den største bukken Bruse først over broen?» Det er ikke så vanskelig å forklare hvordan de innovative løsningene til et offshoreselskap fungerer hvis du har brukt morgenen til å beskrive hvordan man «lager en klementin».

Skriv som du snakker

Nå er det ikke slik at fireåringer trenger å forstå alle nettsidetekstene vi skriver (og vi skriver mange), men det er jo greit hvis nettsiden til en bedrift har en tekst som fenger og informerer folk selv om de ikke er bevandret i fagterminologi og fremmedord. Skriv som du snakker er ofte en god regel å holde seg til, uansett om det du formidler er komplisert eller enkelt.

Hvis din bedrift har behov for nettsidetekster, eller andre tekster for den saks skyld, er det bare å ta kontakt. Du kan stole på oss – vi er småbarnsfedre.